Çarşamba, Ekim 23, 2013

İğneyi Kendine... (Bir Kaç Eleştiri)



Gerek face de gerek de Bloglarda okuyucuların yorumlarını takip ediyorsanız fark etmişsinizdir aslında oldukça eleştirel kişileriz. Kitabın kapağından çevirisine, yayınevinin tutumundan yazı puntosuna kadar yapabiliyoruz bu eleştirileri. Tabi ki okuyucu olarak eleştirmek hakkımız yanlış anlaşılmasın ama bu kadar eleştiri yaparken kendimizi eleştiriyor muyuz diye çok merak etmişimdir. Özellikle birçok kişinin bir kitabı satın alıp almamasına yardımcı olan yorumlarımızı yazarken. Sosyal ortamlar rahatlığı açısından kimseye bir kısıtlama getirmiyor, görev ya da iş olmadığından içimizden ne geliyorsa yazıyoruz. Yine de bir cümle ile insanları etkileyebilecek kişiler olan yorumculara da bir kaç eleştiri getirme kararı aldım. Bunlar tamamen kişisel görüşler, muhtemelen benim de yorumlarken eleştirilecek çok yanım vardır ama olsun en azından kendi düşüncelerimi yazarak belki üstünde biraz daha düşünmeye sevk edebilirim (:


  1. Spoiler Verilmesi.                                                                                                    Sanırım bu durum diğer tüm durumları ezer geçer. Hele bazen öyle oluyor ki uyarı bile gelmeden dan diye spoileri yiyiveriyoruz. Bir de son dönem şu çıktı ki kitabın sonunu yazmak. Aklım almıyor. Yani normalde birine bir filmin sonunu falan söyleseniz sizi kesin döverler olmadı tartaklarlar, kitabın sonu içinde kural değişmemeli. Yani sonunu da yazacaksanız bir kişi alıp anlatsın tüm konuyu kimse para vermesin daha iyi. Bari şunu yapmayın lütfen ya, hadi başka şeyler neyse de. Düşünseniz olayın mantıksızlığını anlamayacaksınız zaten :D
  2. Uzunluk / Özet Tarzı Yorumlar                                                                                 Hiç unutmam orta okulda dönem ödevi denen şeyde bir kitabın özetini çıkarmıştım. Belva Plain'in yuvaya Dönüş kitabıydı hatta. Özet işinden hiç çakmadığım içinde ara ara cümleleri çizip yazıyı yazmış özet kıvamına getirmiştim. Yemin ediyorum öyle yorumlar var ki benim dönem ödevimden daha uzun. Bildiğin özet yani onu okudun mu sadece kitabın sonuna bak yeter. O 2-3 sayfalık yazıyı okuyacağıma kitabın bir bölümünü okurum diye düşünmeden edemiyorum. Vee maalesef sadece beğenip beğenmediğine bakıp o tarz yazıları es geçiyorum. Tabii faydası da var ki almayı düşünmediğim kitaplar için bu yorumlardan faydalanıyorum :D Düşünün yani ne kadar ayrıntılılar :D                       
  3. Beğenenleri ya da Beğenmeyenleri Yeren Yorumlar                                                    İnsanlar interneti daha etkin kullanmaya başladığından beri yorumlarda da aşırıya kaçma durumu başlamadı mı? Herkesin sivrilme peşinde olduğunu anlayabiliyorum ama bana kalırsa çok yersiz ve sinirlendiren hareketler bunlar. Sen, falanca yazarı okumayan kitap severim demesin, şunu okumayan polisiye severim demesin tarzı yorumlar yaparsan insanlar da sinirlenir haliyle. Bunlar gereğinden büyük, haddinden ukala yorumlar. Yine şu kitabı beğenenler neyini beğenmiş ya da beğenmeyen niye beğenmemiş tarzı yorumlar da hoş durmuyor. Tabi ki bunu soru şeklinde tutarsanız sorun değil de aşağılayıcı yorumlara geçtiniz mi okuyanların da şalterleri atar tabi ki. 
  4. Ucu Açık Bırakılan Yorumlar                                                                                    Bilmem farkettiniz mi bazen öyle yorumlar oluyor ki uzun uzun yazıyorlar ama sonuna gelince beğenmiş mi beğenmemiş mi anlayamıyorsunuz. Hele ki puanlama sistemi de yoksa! Keza karakterler hakkında, yazımı hakkında fikir vermeyen yazılarda cabası. Bunu da anlayamıyorum isteyen kızabilir. Sonuç itibariyle beğenip beğenmediğini öğrenemedikten sonra yorumu okumamın anlamı kalmıyor. Bunu da küçümsememek lazım, çok kez kitap alırken buna dikkat ederim. Benle zevkleri uyuşmuş mu başka kitaplarda. Uyuşuyorsa muhtemelen sıradaki kitapta da uyuşma ihtimali yüksek ;)  
  5. Belli Bir Yayınevine Yakınlık                                                                                        Yanlış anlaşılmaya müsait olduğu için öncelikle kısaca açıklayayım. Birçok kişiye yayınevlerinden kitap gönderildiğini biliyoruz. Bence bunda bir sakınca yok. Sonuçta adam reklamını yapma derdinde promosyon üründen hiç bir farkı yok. Gönderilen kitapların beğenilmesinde de sorun yok. Yani bir nevi hediye bu, kim hediyemi beğenmedim diye edenin suratına söyler? Ama bazen öyle oluyor ki iyice suyu çıkıyor. Orta halli bir yayınevinin 5-10 kitabını beğenmeyi anlarım da 50 kitabı biden beğenilmez arkadaş. İlla eleştirecek bir durumu vardır. İyi niyetli davranışları anlasam da doğru bulmuyorum. Artık sürekli aynı yayınevi kitabını yorumlayan üstelik 50 kitaba da mükemmel diyen kişilerin yorumlarını dikkate almamaya başladım. Gerçi eleştiri kabul etmeyen yayınevleri olduğu da doğru ama bu durum kabul edilmese yayınevi de buna rıza göstermek zorunda kalacaktır. 
  6. Çok Övülen Karakterler                                                                                          Son dönem de özellikle buna çok rastlıyorum. Bayan okuyucular erkek karakteri seviyorsa yere göğe sığdıramıyor, her yere ismini sıkıştırıp duruyor, okuyanlarda beklenti oluyor haliyle. Ve daha sonra okuyanların en azından yarısı bu mudur diye serzenişe geçiyor. Vallahi bunu bende yapıyorum. O yüzden beğendiğim çoğu kitap karakteri henüz çok dile düşmemiş kişiler oluyor. Sevgiyi ifade etmekte yanlış bir şey yok ama dozajı önemli işte. Sevdireyim derken gördükçe ıyk demesine sebep olabiliriz.
  7. Çok Uzun Alıntılar                                                                                                  7. madde aslında çok önemli değil. Sadece başlamışken şikayetlerimi sıralamak istedim. Alıntı benim bildiğim kitaba ilgiyi çekecek 3-5 cümlelik yazılardır. Genellikle eğlenceli olur ya da damar ki insanın ilgisini çeksin. Yarım sayfa alıntı mı olur Allah aşkında. Yani üşenmeseler oturup kitabı yazacaklar. O koca yazıyı okuduktan sonra kitabı okurken tüm albenisi ölüyor gözümde. Tabi ki olayın gidişatına göre az daha uzun olabilir ama bazıları cidden abartıyor. 2 cümle yazabilecekken teeee nereden başlamış alıntıyı yazmaya. Siz sevmiş olabilirsiniz ama kitaptaki bütünlüğü bozduğunu da unutmamalısınız. 

Yukarı da belirttiğim gibi muhtemelen benim de yaptığım hatalar vardır. Belki yorumlarım yetersiz geliyordur ama en azından bu saydıklarımı yapmamaya çalışıyorum. Bazen ayarı kaçırıp uzun yorumlar yazıyorum ama mümkün mertebe konuya değinmeyip esprili bir dille beğenilerim ve beğenmediklerim üzerinde durmayı yeğliyorum. Bu yazının kızdırabileceğinin de farkındayım ama yapabileceğim bir şey yok. Bir çok yorumu okuyup sinir krizi geçirmekten daha iyidir. Belki bu sayede az da olsa derdimi anlatabilmişimdir. 

Katıldığınız ya da eklemek istediğiniz şeyler olursa fikir belirtmenizden mutlu olurum. 

15 yorum:

  1. Canım ağzına sağlık demek istiyorum. Her zaman konuşup eleştirdiğimiz şeyler ama böyle topluca okuyunca dedim ben de evet tam olarak sıkıntı bunlar :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu sayede aklımda yer edindi zaten canım. Kendi aramızda konuşuyoruz belki genel yazarsak az daha dikkate alırlar diye bir şansımı denemek istedim (: Beğenmene de ayrıca sevindim :D

      Sil
  2. Merhaba Pınarcım
    Ben Çok Fazla yorum yazan biri değilim iş hayatı pek te vakit bulamıyorum ama sizlerin yorumlarından çok faydalanıyorum

    ve dediklerine kesinlikle katılıyorum .Yorumlar kişinin beğenisini yada tam tersini ortaya koydukları yazılar olması gerekirken bazı arkadaşlarda iş çığrından çıkıyor ya çok detap ya hiç yok yada körü körüne bir tanıtım çok oltaya geldim bende ve en sonunda akıllandım yorumlarına ve beğenilerine güvendiğim Sende dahilsin bir kaç arkadaş var haricileri okumuyorum
    ellerine sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim (:
      Tarzını öğrendiğimiz kişiler açısından takip kolay oluyor dimi? Yine de belki biraz daha dikkatli olsalar daha fazla kişi kazanırlar diye düşünüyorum. Gerçi tarzından vazgeçmeyenler için bir şey diyemem ama orta yol olursa herkes karlı çıkar (:

      Sil
  3. Bence çok yerinde tespitler yapmışsın Pınarcım ve hepsine de katılıyorum. Ha ben yapmıyor muyum bunları? Mutlaka bir iki tanesini yapıyorumdur farkında olmadan. Özellikle erkek karakterler şıkkını yaptığımı biliyorum en azından :)) Spoiler olayına ise %100 katılıyorum!! Spoiler uyarısı vermeden dannn! diye sonunu söyleyenler, yok şu karakter öldüğünde çok üzüldüm falan yazanlara ayrı bir gıcığım ve sırf o yüzden yorumlarını okumadığım bloglar var. Elinin ayarı yok yazıyor babam yazıyor. Dediğin gibi tam dayaklık :)) Güzel tespitler olmuş ellerine sağlık! Bu arada yeni temanı da çok beğendim güle güle kullan :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler canım, bir süre sıkılmazsam böyle giderim inşallah (:
      Muhakkak bende yapıyorum, yorum yazarken özellikle beğendiysek illa ki bir coşma oluyor ya ayarı kaçıyor ya da heyecandan söylenmemesi gerek bir şeyi yazabiliyoruz. Ama en azından bir uyarı olsa ya da arada sırada olsa hiç sorun olmaz.
      Çoğu kişisel zevk aslında. Karakter övmek sorun değil dediğim gibi sadece ters tepebiliyor diye belirtmek istedim. Beni en çok bağlayan spoiler kısmı diğer hepsi göz ardı edilebilir. Yani onu gördün mü yok artık kurtuluşu, kitabı eline alasın gelmiyor. Umarım biraz daha dikkatli olurlar bu konuda. Son dönem sanki iyice arttı sürekli şikayet duyuyorum :D

      Sil
  4. Hepsine katılıyorum. Benimde arada yaptığım maddeler var. Ama bazı maddeleri yapanlar çok göze batıyor. Çoğu kişinin içindekilere değinmişsin. Ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim (: Muzdarip olduğumuz bir konuymuş geri dönüşlerle kesinleşti bu :D Belki bir faydası olur bu yazının da (:

      Sil
  5. ahahahaha beklediğim post geldii :) haklısın her maddede !! biliyorsun :) :P

    YanıtlaSil
  6. Özet derken sayfa sayfa yorum yapanlar bölümüne kesinlikle katılıyorum canım. Alacağım bir kitap olduğunda aynen birinci ve ikinci madde ile karşılaştığım için çok iyi anlıyorum. Bazen yorumların sadece başını okuyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende öyleyim uzun yorumlarda. Başını ve sonunu okuyorum sadece. Yazanlar da emek harcıyor gerçi ama zaten 300 sayfalık kitabın özetini okuyunca tüm büyü bozuluyor.

      Sil
  7. çok doğru söylemişsiniz.
    Ama baktığımda şöyle bir durum da oluyor mesela ben özellikle 2 yayınevinin neredeyse tüm kitaplarına bayılıyorum çünkü benim tarzım. Bu sefer de şu akla geliyor zaten bu kız bu tarzı seviyor adamlar da bunu çıkarıyor. Alıntı kısmında çok haklısınız bir ara kendimi alıntı özürlü gibi hissettim bölemediğim için alıntı ekleyemiyorum. Bir yazar var çok severim ama hiç kitabından alıntı çıkaramam. Kitap gelebilir doğaldır beğenip beğenmemek de doğaldır da şu ben beğenmedim demek ne kadar doğru bir açıkla bakalım neden beğenmedin ya da neden beğendin. ahh şu aşk ilanları deli ediyor sırf bu sebeple aldığım 2 seriyi okumamıştım beklettim silinsin şu salyalı yorumlar diye

    YanıtlaSil
  8. Tenzih ettiğim durumlar tabi ki var. Sonuçta kitap alıyorsak az çok beğenip beğenmeyeceğimizi biliyoruz. Kendi zevkini bilenler için çok nadirdir beğenmemesi. Tabi yorumlardan etkilenmediyse. O yüzden de yorumlar üzerinde çok durdum. Benim demek istediğim iyice göze batanlar. Bazı arkadaşlar neredeyse başka yayına yorum yapmayacak raddeye bile gelebiliyor. O zaman dürüst olduğunda bile bir şüphe oluşmuyor mu? Bende oluyor açıkçası. Bu sefer yayınevide etkileniyor ki iyilikle yapılan bir hareket kötü sonuçlar doğuruyor. Yoksa sevdiğin türe yönelmiş bir yayınevini neden sevmeyesin dimi, insanlar yanlış düşünmesin diye sebepsiz yere kötüleyeceksin değil ki.
    Alıntı biraz keyfiye oldu ve duyduğum durumları dile getirmek istedim. Cidden çok şikayet eden var. Tabi ki kimseyi kısıtlamak hakkımız değil ama daha ufak alıntılar daha çok ilgi çeker diye düşünüyorum.
    Bazı yorumlar var ki cidden beğenmedim deyip kesse razıyım. O kadar uzun yazarken neyi beğenip beğenmediğini yazsalar daha bilgilendirici olmaz mı? Nedir karakter mi çeviri mi kurgu mu aksiyon mu? Sadece beğendim demekle de iş bitmiyor.

    Düşününce baya meşakkatli işmiş yorum yazmak. Yorum yazanlara büyük yük de biniyor. Gördüğüm kadarıyla şikayette çokça. Dikkat edip etmemek kişinin inisiyatifine kalmış. Elçiye zeval olmaz (:

    YanıtlaSil
  9. Ben kitap yorumlarımın hiti arttıkça kasıldım şimdi bir şey derim soğurlarsa yok önersem deli gibi ya beğenmezlerse milletin cebindeki para benim yüzünden heba olursa çok zor iş doğrusu

    YanıtlaSil

Yorum bıraktığınız için teşekkürler. En kısa sürede döneceğim (: